2020.11.08.
Ismét lehetőség nyílt, hogy Biatorbágy pályázatot nyújtson be belterületi kerékpárút fejlesztésre. A járvány miatti rendkívüli jogrendben azonban most nem a bizottságok és a képviselő-testület dönt. A város polgármestere írásban kérte ki a képviselő-testület véleményét.
Az előterjesztés, ami alapján javaslatot lehetett tenni 2020.11.06-án lett feltöltve a városi honlapra: https://biatorbagy.hu/system/files/vekop.pdf
Egyesületünk Önkormányzati csoportja az alábbi választ küldte. Mivel számunkra nem a pályázatíró cég volt kérdéses, hanem a pályázat tartalma, így arra nem is tettünk javaslatot.
„A jelenlegi pályázati, tervezési és döntési folyamat nagyban emlékeztet a BuBa mai állapotának a problémájára. Aggasztónak tartjuk, hogy 2-3 nap alatt, komoly egyeztetés nélkül indul a város egy olyan pályázaton, ahol előre berajzoljuk azokat a nyomvonalakat és később meghatározó technikai megoldásokat, amikről nem volt sem alapos képviselő-testületi, sem szakmai, sem pedig lakossági egyeztetés.
Ezek a tervek előkészíthetők lettek volna az elmúlt egy évben is (nagyban a korábbi teljesen eredménytelen pályázat anyagára épül), az előkészítés és az egyeztetések mégis elmaradtak. Mikor szándékozik a város kiértesíteni az érintett ingatlantulajdonosokat?
A térképes vázlaton kérjük a valóságnak megfelelően a BuBa vonalát „Tervezett Budapest – Balaton kerékpárútként” jelölni.
Fontos kérdés, és nem látjuk rá a választ, hogy amennyiben ez a pályázat a csatolt anyagok alapján kerül benyújtásra, akkor mi tekinthető változtathatónak és mi nem változtatható a későbbi végleges tervezés és közbeszereztetési eljárás során?
Amennyiben a pályázat leadása után azonnal elindítja a képviselő-testület a tervezési, egyeztetési folyamatot, amibe természetesen bevonja a szakmai / kerékpáros szervezeteket is, és sikeres pályázat esetén lehet a mostani terveket az egyeztetések alapján – akár utcaszintű változásokkal, vagy részelemek megépítésével – módosítani, úgy támogatjuk a pályázaton való indulást. Több elemét a mostani tervnek kockázatosnak látjuk, míg például a Ybl Miklós sétány vagy az ipari parkokkal való 1-es út melletti kapcsolat esetén alacsony lehet a kockázat.
Amennyiben kizárólag a most leadott pályázati anyagot változtatás nélkül lehet végrehajtani, akkor azt a lakossági felmérés és ez egyeztetések hiánya miatt sajnos nem áll módunkban támogatni.
A rendelkezésre álló anyaggal kapcsolatos észrevételek:
- nem lehet beazonosítani / összevezetni a B01-B14 szakaszbontásokat a csatolt tervekkel, így az altáblázatokról nyilatkozni érdemben nem lehet, a költségvetések ezáltal nem ellenőrizhetőek
- összességében nem látható, hogy hol és mennyi fa kerül kivágásra, ezek hol lesznek pótolva
- a „CBA” körforgalomnál az Ország úti átvezetésnek jelenleg elnagyolt tervezése, nem látjuk, hogy hol lesz lehetőség várakozni az elsőbbségadás táblánál, készül-e gyalogos zebra, vagy csak kerékpáros átkelő, sajnos ezt gyakran használják gyalogosok is (jelenleg szabálytalanul)
- a CBA előtti járdán a közös kerékpáros és gyalogos forgalom komoly veszélyeket hordoz magában
- az Ország út CBA-nál történő átvezetése hogyan befolyásolja a körforgalom esetleges későbbi megnyitását?
- tisztában vagyunk vele, hogy a Mária királyné utca az iskola feltárása miatt a legkézenfekvőbb útvonal, azonban az iskola által generált gépjárműforgalom jelentős része is most itt halad, az Iskola utca – Iskola köz – Mária királnyné utca csomópontja elég terhelt lenne; erre nem lehet megoldás a Zsigmond utcában történő nyomvezetés?
- az Iskola utcától a buszfordulóig tartó új nyomvonal esetén a gyalogosok helyzetét is jó lenne megnyugtatóan kezeli, illetve a közútra történő rávezetésnél egy viszonylag összetett, nehezen belátható és a forgalommal szemben vezetett rövid útszakasznál nem lenne helyesebb a forgalommal azonos irányú elvezetése a kerékpáros forgalomnak?
- a vasútállomásnál a merőleges parkolók előtti elvezetés balesetveszélyes helyzeteket teremthet
- az Állomás utca – Dózsa György út találkozásánál biztonságos a gyalogátkelő előtt felvezetni a járdára a kerékpárforgalmat? A BuBa esetén a Coop előtt pont a napokban lett módosítva a hasonló nyomvezetés!
- az Ybl Miklós sétányon jelenleg a piacnapokon teljesen a parkoló autók veszik el a tervezett kerékpáros nyom helyét; értelmezésünk szerint ezeken a szakaszokon megállni és várakozni tilos táblákat kell kihelyezni, így hol lesz biztosítva a parkolás a gépjárműveknek?
- az Ybl Miklós sétányon a Március 15. utcát követően a Fő tér parkolójáig lévő útszakaszon javasoljuk a teljes rekonstrukciót, boltok mögötti parkoló és rakodóterület rendezését; jelenleg itt szintén merőleges a parkolás a kerékpáros nyomvonalra, illetve a Coop hátsó, ipari rakodója is érinti a kerékpárutat
- a fedett kerékpártárolókról nem látni semmi anyagot, ahogyan a tervlapokon sincsenek jelölve a pontos helyek, méretek és kapacitások
A kerékpárutak biatorbágyi helyzete miatt, függetlenül a jelenlegi pályázattól, kérjük az alábbiakat:
- a már meglévő és tervezett városi kerékpárhálózat fenntartásának biztosítása miatt, a BIKE által évekkel ezelőtt felajánlott Kerékpáros Útőri (Ranger) Szolgálat elindítása szükségszerű, ennek előkészítésére most lehetőség lenne
http://www.ketosz.hu/kerekparos-utor-szolgalat
- a már meglévő, útburkolatra felfestett kerékpáros szakaszok jelölése hiányos, lekopott; kérjük a jövő évi költségvetésbe ennek újra festését / jelölését kerüljön betervezésre”